دلیل احساس خستگی دائمی و چگونگی خلاص شدن از آن –


احساس خستگی مداوم یکی از شایع ترین مشکلات در همه گروه های سنی ، به ویژه افراد مسن است. در واقع ، طبق آمارهای معتبر ، حدود یک سوم نوجوانان ، بزرگسالان و سالمندان خواب آلودگی یا خستگی مداوم را تجربه می کنند.

خستگی یک علامت شایع چندین بیماری جدی است ، اما در بیشتر موارد ناشی از اشتباهات ساده در شیوه زندگی است که به راحتی قابل جبران است.

در این مقاله به 5 علت احتمالی خستگی دائمی اشاره می کنیم پرستار سالمند او باید با آن آشنا باشد و ما راه هایی برای بازگرداندن انرژی بیشتر ارائه می دهیم.

  1. مصرف زیاد کربوهیدراتهای تصفیه شده

کربوهیدرات ها می توانند منبع سریع انرژی باشند. وقتی کربوهیدرات می خورید ، بدن آنها را به قند تجزیه می کند ، که می تواند برای سوخت استفاده شود.

با این حال ، خوردن بیش از حد کربوهیدرات تصفیه شده در واقع باعث می شود در طول روز احساس خستگی کنید.

وقتی قندها و کربوهیدراتهای فرآوری شده مصرف می شوند ، باعث افزایش سریع قند خون می شوند ، که به پانکراس نشان می دهد مقدار زیادی انسولین تولید می کند تا قند از جریان خون خارج شده و به سلول های بدن برسد.

این افزایش سطح قند خون – و افت بعدی – می تواند منجر به احساس خستگی شود. قطعاً به دنبال این احساس خستگی هستید ، به طور غریزی به دنبال یک وعده غذایی دیگر از کربوهیدرات های تصفیه شده هستید که می تواند منجر به یک چرخه معیوب شود.

بنابراین ، به حداقل رساندن قندها و کربوهیدراتهای فرآوری شده در وعده های غذایی و میان وعده ها منجر به تولید بیشتر انرژی می شود.

برای حفظ سطح انرژی بدن ، باید قندها و کربوهیدراتهای تصفیه شده را با غذاهای غنی از فیبر مانند سبزیجات و حبوبات جایگزین کنید.

  1. زندگی بدون تحرک

بی تحرکی می تواند عامل اصلی کمبود انرژی باشد. اما بسیاری از مردم معتقدند ورزش باعث خستگی آنها می شود.

در واقع ، در یکی از مطالعات اخیر ، احساس خستگی شایع ترین دلیلی بود که توسط افراد میانسال و مسن برای ورزش نکردن ارائه شد.

یکی از علل می تواند سندرم خستگی مزمن (CFS) باشد که بدون دلیل به عنوان خستگی شدید روزانه شناخته می شود.

تحقیقات نشان می دهد که افراد مسن مبتلا به خستگی مزمن قدرت و استقامت پایینی دارند که این امر توانایی آنها را برای ورزش محدود می کند.

با این حال ، یک مطالعه روی 1500 نفر نشان داد که ورزش ممکن است احساس خستگی را در افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن کاهش دهد.

همچنین نشان داده شده است که ورزش می تواند خستگی را در افراد سالم و کسانی که بیماری هایی مانند سرطان دارند کاهش دهد.

برای افزایش سطح انرژی ، رفتارهای کم تحرک را جایگزین رفتارهای فعال کنید. به عنوان مثال ، تا آنجا که ممکن است ننشینید ، به جای آسانسور از پله استفاده کنید و به جای رانندگی در مسافت های کوتاه قدم بزنید.

  1. نداشتن خواب کافی

نداشتن خواب کافی یکی از بارزترین علل خستگی است. بدن هنگام خواب کارهای زیادی انجام می دهد ، از جمله ذخیره حافظه و ترشح هورمون هایی که متابولیسم و ​​سطح انرژی را تنظیم می کنند.

افراد معمولاً بعد از یک شب خواب عمیق احساس سرزندگی و هوشیاری بیشتری می کنند و با انرژی زیادی از خواب بیدار می شوند.

به گفته دانشمندان ، بزرگسالان برای حفظ سلامتی خود به طور متوسط ​​به هفت ساعت خواب نیاز دارند.

نکته مهم این است که خواب باید آرام و بدون وقفه باشد تا مغز بتواند هر پنج مرحله از هر چرخه خواب را طی کند. به نظر می رسد علاوه بر داشتن خواب کافی ، داشتن برنامه خواب منظم نیز از خستگی جلوگیری می کند.

ورزش در طول روز ممکن است به شما کمک کند شب ها بهتر بخوابید. مطالعه ای روی افراد مسن نشان داد که ورزش به بهبود کیفیت خواب آنها و کاهش سطح خستگی کمک می کند.

علاوه بر این ، چرت زدن ممکن است به افزایش سطح انرژی کمک کند. نشان داده شده است که چرت زدن باعث کاهش خستگی در خلبانان می شود که اغلب به دلیل ساعات کار طولانی و جت لگ دچار خستگی می شوند.

لازم است یک پرستار سالمند همیشه در نظر داشته باشد که برای بهبود میزان و کیفیت خواب ، بهتر است او هر شب در ساعت معینی بخوابد ، قبل از خواب فضا را آرام کند و از فعالیت زیاد در طول روز

با این حال ، اگر همچنان در به خواب رفتن مشکل دارید ، ممکن است به اختلال خواب مشکوک باشید و باید برای ارزیابی وضعیت خواب خود با پزشک خود مشورت کنید.

  1. حساسیت غذایی

حساسیت غذایی یا عدم تحمل غذایی معمولاً علائمی مانند بثورات ، مشکلات گوارشی ، آبریزش بینی یا سردرد را ایجاد می کند. اما خستگی یکی دیگر از علائم این مشکل است که اغلب نادیده گرفته می شود.

همچنین ، تحقیقات نشان می دهد که در افراد مبتلا به آلرژی غذایی ، احساس خستگی بیشتر بر کیفیت زندگی تأثیر منفی می گذارد.

آلرژی غذایی رایج شامل آلرژی به گلوتن ، لبنیات ، تخم مرغ ، سویا و ذرت است. اگر مشکوک هستید که برخی غذاها ممکن است باعث ایجاد احساس خستگی شوند ، بهتر است با متخصص آلرژی یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

متخصصان می توانند احتمال آلرژی غذایی را آزمایش کنند یا از رژیم غذایی حذف استفاده کنند تا مشخص شود کدام غذاها برای آنها مشکل ساز است.

5 – دریافت نکردن کالری کافی

مصرف کالری بسیار کم باعث احساس خستگی می شود. کالری واحد انرژی در غذا است. بدن از انرژی برای حرکت و سوخت رسانی به فرایندهایی مانند تنفس و حفظ دمای ثابت بدن استفاده می کند.

هنگامی که بدن به هر دلیلی کالری بسیار کمی دریافت می کند ، متابولیسم به منظور حفظ انرژی کاهش می یابد و به طور بالقوه باعث خستگی می شود.

بسته به وزن ، قد ، سن و سایر عوامل ، بدن معمولاً به محدوده خاصی از کالری نیاز دارد. با این حال ، اکثر مردم حداقل 1200 کالری در روز برای جلوگیری از کاهش متابولیسم نیاز دارند.

کارشناسان سالمند معتقدند اگرچه متابولیسم با افزایش سن کاهش می یابد ، اما افراد مسن ممکن است نیاز به دریافت کالری بیشتری نسبت به نیاز خود برای انجام عملکردهای عادی و خستگی ناپذیر داشته باشند و مراقبان سالمندان این مسئله را در نظر بگیرند.

علاوه بر این ، هنگامی که کالری کافی دریافت نمی کنید ، تامین ویتامین و مواد معدنی شما دشوار است. مصرف ناکافی ویتامین D ، آهن و سایر مواد مغذی مهم نیز می تواند منجر به خستگی شود.

بنابراین ، برای حفظ سطح انرژی ، باید از کاهش کالری دریافتی خود اجتناب کنید ، حتی اگر هدف کاهش وزن باشد.

بنابراین ، بدن برای انجام کارهای روزانه به حداقل تعداد کالری نیاز دارد. مصرف کالری بسیار کم می تواند منجر به خستگی شود و برآورده ساختن نیازهای تغذیه ای را دشوار کند.

مرکز خدمات بالینی خانه اول با مجوز از وزارت بهداشت و سالها تجربه در ارائه خدمات مراقبت از منزل و پرستاری ، با کادر مجرب و متخصص خود آماده ارائه خدمات 24 ساعته به همشهریان خود می باشد.

پرسنل مجرب این مرکز در فرم مراقبت از سالمندان، پرستار بیمار و پرستار بچه همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبت و پرستاری ، خدمات ارائه کرده و آسایش و امنیت شما عزیزان را در اولویت اصلی خود قرار داده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر کافی است با کارشناسان این مرکز با شماره 1572 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برخوردار شوید.

پایان گزارش آگهی /

https://aparna.ir/
aparna.ir
www.aparna.ir