سود میلیاردی داروسازان و بیکاری داروسازان – درخشان


به گزارش به نقل از ایلنا ، تسلط بر مهمترین عنصر اقتصاد یعنی عرضه و تقاضا بر روابط حاکم بر جامعه ، مشکل اصلی اقتصاد پس از جنگ شده بود. اگر به عقب برگردیم ، می توانیم بارزترین نشانه آن را در دهه 70 جستجو کنیم. یعنی زمانی که دولت زمان نوسازی اقتصادی را با روابط بازار با لمس مداخله سازماندهی کرد. یعنی اقتصاد را به طور کامل بازاریابی نمی کند. زیرا او نه قدرت سیاسی برای این کار داشت و نه می توانست از نظر مبنای حکمرانی ، خود را از امتیازات نشستن در موقعیت حاکم جدا کند.

در چنین شرایطی ، دولت فقط می تواند حجم مداخله را در سطوح پایین تعدیل کند تا اقتصاد پایین دستی حداقل در سطح مشاغل کوچک مطابق با الزامات اصل 44 قانون اساسی باشد. از آن دوره به تدریج شاهد صدور مجوز در زمینه های آموزش مقدماتی و تکمیلی ، گردشگری ، آموزشگاه های مهارتی ، تشکیل تعاونی های غیردولتی ، امور عمرانی ، احداث داروخانه ها ، درمانگاه ها ، بیمارستان ها و … بودیم. به نوعی ، دولت ها نیز از این فرصت برای کسب چنین مجوزهایی برای خود و اطرافیان خود استفاده کردند.

این دولت با هدف کاهش حضور خود ، ضمن کاهش هزینه مداخله در هر زمینه ای که می تواند منجر به اعتراض در جامعه شود ، تمرکز خود را بر توسعه صنایع بالادستی و مناطق پولساز مانند صدور مجوز و صادرات مواد اولیه قرار داد. اجازه دهید؛ این به معنای بازی برد-برد بود. یعنی هم درآمد داخلی دولت را افزایش داد و هم به جامعه ای خسته از هشت سال جنگ پیامی داد: شما می توانید کسب و کار خود را داشته باشید.

سوء استفاده از امتیازات مجوز

با این حال ، صدور مجوزها لزوما به این معنا نیست که دولت به طور دائم از این مناطق خارج می شود. دولتهای پس از جنگ مداخله و سیاستگذاری را شرط دولت می دانستند. بعلاوه ، دولتها تمایلی نداشتند که داروخانه را ترک کنند ، به عنوان مثال ، با سود هنگفت آن. به همین دلیل ، آنها از این مجوزها برای باز کردن کار خود در بخش های دولتی و خصوصی استفاده کردند. آنها همچنین به دلیل قدرت “مجوز” خود از نظر حاکمیت ، برای مجوز به اطرافیان خود گشودند.

بنابراین ، مجوز به داروسازانی داده شد که شغل آنها وزارت بهداشت یا سازمان های وابسته به آن بود. مشخص شد که برخی از موقعیت داروسازان بیکار استفاده کرده و داروخانه های زنجیره ای را به نام خود راه اندازی کرده اند. داروخانه هایی که در بهترین موقعیت قرار داشتند ، یعنی نزدیک بیمارستان ها.

از سوی دیگر ، مقررات تأسیس و مدیریت داروخانه ها که در زمان حضور حسن قاضی زاده هاشمی در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد ، محدودیت هایی را در تأسیس داروخانه ها اعمال کرد. در جدول الف ماده 4 این آیین نامه ، حد نصاب جمعیت برای تأسیس داروخانه تعیین شد.

لغو بخشی از مقررات وزارت بهداشت

با وجود ابطال این جدول توسط مجمع عمومی دیوان عدالت اداری در 20 اکتبر 1998 ، محدودیت های آن برای تأسیس داروخانه همچنان باقی است. قضات دیوان استدلال کردند که طبق “قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی” مصوب 2014 ، عبارت “مجوز تجارت” شامل مجوزهای تأسیس داروخانه ها نیز می شود. از سوی دیگر ، طبق تبصره 2 ذیل ماده 7 این قانون ، به دلیل “اشباع بازار” ، صادرکنندگان پروانه کسب اجازه ندارند از پذیرش درخواست یا صدور مجوز کسب و کار خودداری کنند.

به گفته داروسازان و فارغ التحصیلان بیکار این رشته ، وزارت بهداشت تا امروز از پذیرش رای دادگاه خودداری کرده است. این نافرمانی از حکم مرجع اجرای قانون با اجرای دستگاه های اجرایی ، باعث شد محمد صالح جوکار ، رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی انتقاد کند: «تا کنون وزارت بهداشت و از نظر جغرافیایی از تأسیس داروخانه طفره رفت و آن را نپذیرفت ، به طوری که با اجرای این رای ، قانون محقق شده و در نتیجه بسیاری از مشکلات حل می شود. “در پی پیگیری ها ، وزارت بهداشت اعلام کرد که به دنبال حل این موضوع هستیم و حکم دیوان عدالت اداری را پذیرفته ایم. در آینده نزدیک ، موضوع انحصار تأسیس داروخانه ها را حل و اجرا می کنیم. حکم دیوان عدالت اداری. ”

داروسازان از رئیس درخواست می کنند

این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد ؛ “انحصار نه تنها در تأسیس داروخانه ها ، بلکه در هر زمینه دیگری باعث فساد می شود و انحصار باید در هر مورد برداشته شود” ؛ اما حل این مشکل تا دولت دوازدهم دوام نیاورد و به دولت سیزدهم رسید. به همین دلیل ، اخیراً گروهی از داروسازان ، دانشجویان و مدافعان سلامت کشور از ابراهیم رئیسی ، رئیس دولت سیزدهم خواسته اند مشکل آنها را که اکنون به یک معضل زنده تبدیل شده است ، حل کنند. این طومار ادعا می کند که برخی از داروسازان انحصاری و رانتی که سالها به نام خود مجوز دریافت کرده اند و اکنون به دلیل کهولت سن در خانه نشسته اند و از درآمد غنی مجوزهای خود استفاده می کنند ، حقوق کمی به داروسازان می دهند و داروخانه را تغییر می دهند. فروش داروخانه سطح خدمات پزشکی و مشاوره به بیماران را کاهش داده و به سلامت مردم آسیب می رساند.

بنابراین ، با توجه به سیاست های کلان مجوزهای دولت ، درآمدهای نجومی برای کسانی ایجاد شده است که حتی دانش داروسازی و داروسازی را ندارند اما بر مجوز دیگران سوار شده اند. در مقابل ، بسیاری از بازار کار رانده شده و در فقر درآمدی زندگی می کنند. در حالی که سهم آنها از درآمد به جیب این افراد و دیگران می رسد که به دلیل تمایل به بسته نگه داشتن حلقه ورود به این حرفه ، صدور مجوزها را تسهیل نمی کنند. به ویژه زمانی که به گفته داروسازان بیکار ، برخی از این افراد ماهانه میلیاردها دلار به دلیل موقعیت داروسازی خود دریافت می کنند و علاوه بر این ، شغل دیگری نیز دارند و داروخانه های دیگری را با مشارکت دیگران یا به تنهایی تأسیس کرده اند. آنها اصطلاح زنجیره داروخانه را دارند.

از مجوزهای ارزان داروسازی جلوگیری کنید

این باعث شده است که فضای داروسازی برای بسیاری از افراد مساعد باشد. به گفته داروسازان و دانش آموختگان معترض که در موارد متعددی مقابل وزارت بهداشت تجمع کرده اند ، دلیل مخالفت با تسریع مجوز تأسیس جلوگیری از ارزان شدن مجوزهای قدیمی است که میلیاردها دلار داده می شود. یک بررسی نشان می دهد که قیمت مجاز داروخانه در شهر قدس تهران 2 میلیارد و 600 میلیون تومان ، در بهشهر در استان مازندران 3 میلیارد و 200 میلیون تومان ، در آبادان 5 میلیارد تومان و در بخشی دیگر از تهران است. 4 میلیارد و 900 میلیون تومان است. در نتیجه ، کسانی که دستی در آتش دارند ، اجازه نمی دهند این نرخ در مقابل افزایش عرضه کاهش یابد و تمام تلاش خود را برای ایجاد بازار برای بیکارانی که خود را واجد شرایط افتتاح داروخانه بدون اجاره می دانند و از مجاری قانونی انجام ندهید.

موضوع دیگری که توزیع مجدد مجوزها را محدود کرده است ، حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر انتقال مجوز تأسیس داروخانه از طریق وراثت است. بر این اساس ، با تصمیم هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ، در مواردی که موسس مرکز و م institسسه پزشکی یک نفر است و این شخص فوت می کند ، وراث وی می توانند گواهی وراثت را ارائه کرده و شخصی را به عنوان افسر فنی واجد شرایط مجوز درخواست مجوز مسئولیت فنی موقت به وزارت بهداشت ؛ البته این مجوز به مدت 2 سال معتبر است. این بدان معناست که تا 2 سال پس از صدور مجوز ، در اختیار وارثانی است که هیچگونه دانش پزشکی و داروسازی ندارند و پس از این مهلت ، باید شخصی را که از نظر قانونی دارای مجوز است به عنوان بنیانگذار معرفی کنند. وزارت بهداشت

این سیاست ها برای دیگران که در صف گرفتن مجوز هستند و می خواهند بدون پرداخت میلیاردها امرار معاش کنند ، مشکل ایجاد کرده است. از سوی دیگر ، به گفته داروسازان ، تعداد داروخانه ها نسبت به جمعیت در ایران نصف و حتی یک سوم استاندارد جهانی است. آنها می گویند: “به عنوان مثال در اروپا و ایالات متحده ، در حال حاضر 17 داروساز در بیمارستان به تجویز و تجویز دارو برای هر 100 تخت بیمارستانی کمک می کنند ، اما این تعداد در بیمارستان های ایران حتی بیشتر است.” در هنگام بیماری عروق کرونر قلب تقریباً صفر است. شما چنین موقعیتی را برای داروساز در ایران نمی بینید. چنین موضعی اصلاً از سوی مدیران وزارت بهداشت و نظام پزشکی و سیاست گذاران تعریف نشده است و به طور کلی در تعیین چنین نقش مهمی در نظام سلامت کشور تأخیر وجود دارد ».

به گفته این داروسازان ، در کشورهای پیشرفته ، داروسازان در بیمارستان نسخه پزشک را برای بیماران اصلاح و تجویز می کنند و پزشک با مشورت داروساز ، نسخه خود را تنظیم می کند تا تداخلات دارویی و عوارض جانبی و عوارض جانبی بر بیماران و افراد به حداقل برسد. ممکن است برسد.

آنها می افزایند: “به این ترتیب ، با تجویز بهترین داروهای تجویزی ، بیماران را بهتر و سریعتر درمان می کنند و از سوی دیگر ، با کاهش تعداد بیماران و طول مدت بیماری و مصرف داروها و اثرات سوء بر سلامت افراد ، بسیاری صرفه جویی اقتصادی در سیستم سلامت و بخشهای مختلف اقتصاد. ” “انجام خواهد شد.”

یکی از خواسته های داروسازان و فارغ التحصیلان این رشته ، حمایت انجمن داروسازان ایران و سیستم پزشکی خواسته های آنها است. با این حال ، چنین حمایتی برای آنها تعریف نشده است و از سوی دیگر ، این موسسات به تعداد زیادی داروخانه ای که آنها را از وضعیت مراکز مشاوره دارویی و تکمیل چرخه درمان خارج می کنند ، توجه نمی کنند. موضوعی که به سلامت مردم آسیب رسانده است. از سوی دیگر ، به گفته داروسازان ، تجویز داروی مناسب ، با دوز مناسب ، در زمان مناسب ، با فرم دارویی مناسب و نظارت بر اثربخشی دارو و کنترل عوارض جانبی آن ، از وظایف داروسازان و داروسازی است. مدیریت؛ از آنجا که در این مورد ، چرخه درمان بیمار دچار اشکال است و نتیجه مطلوب حاصل نمی شود ، اما در ایران چنین موضوعاتی تحت نظارت نیست ؛ »به طور خاص ، حدود 50 درصد گردش مالی دارویی و اقتصاد دارویی کشور در دست بخش دولتی و داروخانه های دولتی ، اما به دلیل ازدحام زیاد و صف های طولانی ، هیچگونه خدمات و مشاوره ای به بیماران ارائه نمی شود. ”

خطر مهاجرت داروسازان بیکار و کم درآمد

از سوی دیگر داروسازان بر استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان بیکار تاکید می کنند که بسیاری از آنها شغل مناسبی ندارند و تمام هزینه هایی که کشور برای تحصیل هر یک از آنها پرداخته به هدر رفته است. این هزینه ها حتی می تواند به کشورهای دیگر نیز منتقل شود. این بدان معناست که کشورها می توانند از نیروی انسانی ایران به صورت رایگان استفاده کنند و با جذب آنها به اقتصاد خود ارزش افزوده دهند. در نتیجه ، هرگونه بیکاری تقاضای مهاجرت و فرار سرمایه از ایران را ایجاد می کند. باید دید که استراتژی دولت سیزدهم در مورد به کارگیری داروسازان و حل مشکل نظارت بر شبکه تجویز دارو و مبارزه با فساد حاکم بر آن ، با دولت دوازدهم متفاوت خواهد بود. یا روی همان پاشنه می چرخد.

https://aparna.ir/
aparna.ir
www.aparna.ir